Start problemen
Bij de meeste Guzzen krijg je vroeg of laat te maken met startproblemen.
Dan is het de vraag waarom hij niet start.
De startmotor zelf kan vrij eenvoudig worden getest.
Achter op de startmotor (zowel Bosch als Valeo) zit een dikke M8 aansluiting met een draad
naar de plus van de accu.
Daarnaast zit er een 6 mm lip, door op deze lip 12 Volt aan te bieden, zet je startmotor in
werking.
Verwijder de Faston van de 6mm lip en maak verbinding, met iets geleidends, tussen de
dikke M8 aansluiting en de 6 mm lip.
De startmotor moet dan rond gaan draaien, als dit gebeurd kun je de startmotor uitsluiten.
Rest om de aansturing van de startmotor te controleren.
Dit kan met een lampje of een voltmeter, haal de Faston van de 6 mm lip achterop de
startmotor los en sluit er een lampje of een voltmeter op aan.
Zodra de motor op contact wordt gezet en de startknop wordt ingedrukt moet er op de
aansluiting 12 Volt komen te staan of de lamp fel gaan branden.
Als dit klopt sluit dan de draad weer aan op de startmotor en herhaal het testje.
Als het lampje nu niet of flauw brand, of de voltmeter maar een paar volt aangeeft, bij
indrukken van de startknop, zit het probleem in het hulp startrelais of het contactslot.
Op zich niet zo verwonderlijk als je kijkt hoe het startcircuit is opgebouwd.
Dit schema kom je op heel veel modellen tegen (zowel de grote als de kleine modellen)
(tekening 1_bestaande situatie)
In het schema is het start relais getekend en de startmotor zelf.
Bij de meeste Guzzen loopt er een bruine draad naar het start relais, deze draad komt vanaf de
zekeringen kast en voedt het start relais maar uit eindelijk ook de solenoïde op de start motor.
Hoe het werkt, op de spoel van het start relais staat 12 Volt ( de bruine draad) en als de andere
kant van de spoel via de zwart/witte draad aan massa gelegd wordt (startknop op het stuur)
komt het relais op en komt er spanning op de solenoïde bovenop de startmotor.
Nu trekt de solenoïde bovenop de startmotor ca. 15 Ampère,op zich niet zo gek veel maar de
voeding van de zekering, komt vanaf het contactslot.
Het contactslot is hier niet echt op berekend, kortom het gaat lang goed en op een gegeven
moment gaat het starten moeizaam en een beetje rommelen aan de contactsleutel brengt soms
uitkomst.
Ook kom je de situatie tegen dat de startmotor nog wel rond wil maar er geen vonk meer is.
(vooral bij de modellen met een Motoplat ontsteking)
Er valt dan zoveel spanning over het contactslot en de rest van de bedrading, dat er voor de
ontsteking amper 10 Volt overblijft.
De Motoplat ontsteking heeft hier last van omdat de vervroeging elektronisch is geregeld.
In de (beruchte) kastjes zit een microcontroller, met een reset circuit.
Zodra de aangeboden spanning maar heel even te laag wordt zorgt het reset circuit, dat de
microcontroller opnieuw opstart, dat duurt even en in die tijd is er geen vonk.
Als er tijdens dit opstarten opnieuw een dipje in de voedingspanning is start hij weer op.
Het mag duidelijk zijn dat bij een lage voedingspanning met de nodige dipjes je in de situatie
kan komen dat de Motoplat continu aan het opstarten is en niet aan vonken toekomt.
(Dit is de reden dat je soms een dikke condensator tegenkomt vlak bij de Motoplat kastjes, de
condensator is bedoeld om dipjes in de voeding weg te werken)
Tijd om het start circuit wat te modificeren!
(tekening 2_gewijzigde situatie)
In het schema is te zien dat de draad naar de spoel van het relais is gebleven, maar dat de
hoofdstroom niet meer via het contactslot loopt.
Het starten kan nu nog steeds alléén als de motor op contact staat, omdat de stuurstroom voor
het relais nog wel via het contactslot loopt.
Het aansluiten van een nieuwe hoofdstroomdraad kan op verschillende manieren, soms is er
ruimte in het zekeringen kastje, neem dan een zekering die continue aan de plus hangt.
In gevallen waar er geen ruimte is in de zekeringen kast kun je een draad vanaf de accu
leggen, met al dan niet een (zwevende) zekering.
JCK 02-2009