Motor schoonmaakspul
@motorblaadje.nl deed een test met schoonmaakmiddelen

Vroeger vroeg poetswerk een hoop ellebogenstoom.
Eerst het grofvuil verwijderen. Dan ruim inzepen en stevig afborstelen.
Daarna werd de zaak afgespoeld met veel schoon water. Uit de slang.
Want in de emmer zaten zand en vuilresten. Na het afspoelen werd de
motor drooggemaakt met een zeemleren lap en de was gezet.

Dat was vroeger. Nu hebben we chemische manusjes van
alles in de vorm van motorfietsreinigers. Opsproeien. Wachten en
afspoelen. En dan heb je een ‘showroomshine’. Volgens de adverteerders.
Maar wat doen die wondermiddelen in praktijk? Om daar achter te komen
hebben we een testschema gesmurft. Eerst maakten we de neus van het
redactionele zijspan zorgvuldig schoon. Een laatste spoelbeurt met
remmenreiniger verwijderde de laatste resten van wat voor beschermende
laag dan ook. Inclusief stukken van de lak. Want we wilden onze test
uitvoeren met schone, onbeschermde lak als ondergrond. Van bagger van
de oprit maakten we een dunne pap die per kwartliter op de ondergrond
werd aangebracht. Na een uur droogtijd werd de restlaag volgens
voorschrift met de motorreiniger besproeid. Daarna wachten we de
voorschreven inwerktijd – meestal 5 minuten – af. Na het afspoelen en
drogen controleerden we of de beloofde showroomglans er nu echt was.

Een aantal aanbieders leveren een spons bij hun product.
Hiermee moeten de hardnekkige verontreinigingen weggepoetst worden. Ook
als er na de droogtijd strepen achterbleven gaven we ter plekke nog een
sproeibeurt om daarna de zaak met de spons na te poetsen. Maar pas op:
zand op de spons krast. Daarna beoordeelden we de glansfactor nog een
keer. Maar de reinigingsmiddelen beloven meer dan domme glans. want als
we daarvoor gaan pakken we immers gewoon de spuitbus met
silliconenspray?  ‘Verwijdert zelfs ingebrand vuil’. Of: ‘Verwijdert
afgeslingerd kettingvet’. Die beloftes hebben we ook gecontroleerd.
Daarom zetten we de tweede ronde de zaak op scherp. De
reinigingsmiddelen mochten zich de tanden stukbijten ingebrand vuil en
taai kettingvet. Er waren maar weinig producten die daar echt het vuil
verwijderden en een perfecte glans achterlieten.
.

De vuurproef
Een vochtige binnenweg verandert een gepoetste motorfiets in een
zandbak. Daarbij is vuil dat door het voorwiel tegen hete blok wordt
geslingerd erg vasthoudend. Dat komt in alle hoeken en gaten. en brandt
direct in. Daarom hebben we voor onze tweede test aluminium tranenplaat
(een reststuk van bij Vissers bouwmaterialen handel, koste 5 euro. Maar
dan heb je ook wat) gebruikt. Want daarop hecht vuil zich voorbeeldig
en het profiel zorgt voor de moeilijk bereikbare hoekjes. Per plaat
maakten we vijf teststroken. Met een gasvlam brandden we een mengsel
van oude en nieuwe morolie in. Dat was leuk. Dat deden we ook met een
laag van ons moddermengsel. Net als dat in praktijk voorkomt bij hete
blokdelen en het uitlaatsysteem. De derde strook werd met vers bermgras
ingewreven. Grasvlekken zijn berucht hardnekkig. Vraag maar aan je
moeder. Vervolgens zetten we een strook kettingspray op de plaat. Als
laatste lieten de tweede modderbaan gewoon opdrogen. Onze testplaten
werden in twee stappen beproefd. Eerst werden ze onder een hoek van 30°
neergezet en besproeid met reiniger. Na de door de leverancier
aangegeven inwerktijd werden de platen afgespoeld. Als de test resten
had achttergelaten gingen we voor fase 2: nog een keer grondig
insproeien, dan stevig met de spons poetsen en weer afspoelen. Omdat de
reinigers niet alleen op horizontale delen gebruikt wordt is de
hechting aan sterk aflopende vlakken belangrijk. Daarom zetten we een
gelakte staalplaat onder een hoek van 70°. De bovenkant werd met een
bepaalde hoeveelheid reiniger besproeid. Vervolgens namen we de tijd op
die het product nodig had om af te druipen. Hier geldt: des te trager,
des te beter. De reiningingstijd is langer en er is minder product
nodig. De afdruipscore is aangegeven met een cijfer tussen 1-6. In de
volgende test bemoddrrden we een schone zijspanneus. Na het drogen van
het leemmengsel gebruikten we reinigers volgens voorschrift. Daarna
beoordeelden we of de viezigheid streeploos weg was. Indien dat niet
het geval was liepen et zelfde traject nog een keer, maar met de spons
er bij.
Uiteindelijk moesten de reinigers zich nog een keer bewijzen op
motorfietsen met achterstallig onderhoud. De motoren werden in
verschillende graden van vervuiling ingedeeld en behandeld met
motorreiniger. Dat was ter controle van onze eerdere bevindingen. Maar
de uitkomsten lieten we niet meetellen omdat door hun niet conforme
vervuiling en de verschillende vormen van de delen niet in kille
cijfers waren te vangen.

 

Conclusie
Onze test heeft laten zien dat motorreinigers geen wondermidelen zij
Als het vuil te hartnekkig is, dan moet de spons er bij komen.
Duidelijke verschillen vonden we in de extreemtest. Daarbij bewezen met
name de ingebrande olie en de kettingspray gevaarlijke tegenstanders.
We waren verrast e goed de meeste reinigers de ingebrande baggerbende
verwijderden. De grasvlekken en de zongedroogde leemlaag gaven de
reinigers geen problemen. Bij de bestrijding van de grootste viezigheid
is de mate waarin het produkt ‘afloopt’ van groot belang. Traag
vloeiende, huimende- of gelvormige produkten pakken daar de winst. Maar
er waren toch maar twee producten die, ook nog na een poetsbeurt met de
spons, een acceptabel resultaat haalden bij het verwijderen van
kettingvet en ingebrande olie.

Nadat we de viezigheid van onze zijspanbak hadden gehaald hoefde er
maar bij vier middelen niet nagepoetst worden met de spons. Maar na een
poetsbeurt met de spons verzorgden ook de andere deelnemers zonder
verder nazemen en poetsen voor een aanvaardbare tot mooie glans. Om het
oeroude vuil van de motorfietsen af te krijgen was er bij alle
produkten meer nodig dan inspuiten en afspoelen. Maar na veel poetswerk
met stels en sponzen kwam alles goed. Maar zelfdan is een goede
motorreiniger een perfecte poetshulp. Het schoonmaken gaat makkelijker
en er hoeft achteraf niet gepoets en gefrunnikt worden. Hoe de lak
reageert op de reinigers, dat weten we niet. Daar voor zouden we een
duurtest moeten doen. Maar tijns onze testperiode bleken de
motorreinigers allemaal vriendelijk voor lak en kunststofdelen. Toch
waarschuwen bijna alle fabrikanten er tegen om hun producten op niet
gelakte, gepolijste aluminium oppervlakken te gebruiken. Nog iets over
de milieuvriendelijkheid: Voor het gebruik van de meeste middelen
gelden geen bijzondere voorschriften. Maar toch moet je ze niet zomaar
in de tuin of op het garagepad gebruiken. Ga liever naar de lokale
carwash. Daar hebben ze een olieafscheider op elke wasplaats. En zo
voorkom je dat afgespoelde olie en viezigheid in het milieu terecht
komen. Want misschien zijn sommige reinigers wel biologisch
afbreekbaar, het vuil dat ze losmaken is dat niet..

Zo wordt het echt schoon!
Om een motorfiets optimaal te reinigen zijn er een paar handigheidjes.
Wie goed wast is zuinig met water en met motorreiniger. Dat is ook
beter voor het milieu. Daarbij komen we op de bescherming van het
oppervlaktewater. Was je motor alleen op een wasplaats met
olieafscheider. Alleen zo voorkom je dat chemische resten (ook
remstof!) in het oppervlakte, grond- of drinkwater komen. Net zoals bij
een wasprogramma van de vaatwaaser is de aanpak naar anders naarmate de
vervuiling anders is. De grootste viezigheid verwijder je met een
krachtige waterstraal. Spuit niet op de balhoofds- en wiellagers! De
natte motorfiets moet dan met motorreiniger besproeid worden. Daarbij
is de insteek ‘Meer is beter’ fout. Een dunne, gelijkmatig aanebrachte
laag volstaat. Het is nodig het produkt zijn inwerktijd te gunnen.
Mestal zijn vijf minuten wachttijd genieg, Zeep daarna de hele machine
rustig in met een natte spons. Dat maakt zelfs de taaiste
verontreinigingen los. Pas nu is de door de reiniger en de spons
losgeweekte vuiligheid met een waterstraal af te spoelen. Ophopingen
van kettingvet of dergelijk taai ongerief zoals vaak bij de
achtervorklagering vragen een herhaalde behandeling. Tijdens het drogen
mag de motor niet in de volle zon staan. Het verdampende water laat dan
lelijke kalvlekken achter. Tijdens de hele schoonmaak actie moet
voorkomen worden dat de volle waterstraal gericht wort op de
elektrische delen, de inlaatbox/het luchtfilter en het gat van de
uitlaatdemper. Vooral onder de tank en de buddy zit veel elektro en
electronica. Maak ook geen waterballetten bij de bougiedoppen, de
cockpit en achter de kuipdelen.

DE SAPJES

1)
Merk: Castrol Greentec Bike Cleaner
Hoeveelheid en verpakking: 1 liter, pomp/sproeiflacon
Prijs: 12,45 euro

Bijzonderheden: de schuim-gel werking zorgt voor goed intrekken
Beoordeling: goed

2)
Merk: Dr. Wack Motorrad Reiniger
Hoeveelheid en verpakking: 1 liter pomp/sproeiflacon
Prijs: 14,95 euro

Bijzonderheden: volgens fabrikant voor regelmatig gebruik
Beoordeling: goed

3)
Merk: Dr. Wack Motorrad Total Reiniger
Hoeveelheid en verpakking: 1 liter pomp/sproeiflacon. Met spons
Prijs: 19,95 euro

Bijzonderheden: goede gel-werking
Beoordeling: zeer goed

Een aanrader! Maar € 19,95? Dat is wel dik 42 oude maar keiharde guldens. Daar koop je bijna weer een nieuwe motor voor.

4)
Merk: HG MC Clean Gel Motorrad Reiniger
Hoeveelheid en verpakking: 1 liter pomp/sproeiflacon
Prijs: 9,99 euro

Bijzonderheden: navulsetje met sponsset
Beoordeling: goed

5)
Merk: Louis Pro Cycle Gel Speciaalreiniger
Hoeveelheid en verpakking: 2 liter can met pompverstuiver
Prijs: 9,65 euro

Idem na schoonmaken met spons: schoon
Bijzonderheden: weinig gel vorming

Beoordeling: bevredigend

6 Merk: Louis Pro Cycle compleet reiniger
Hoeveelheid en verpakking: 1 liter pomp/sproeiflacon. Navulsets van 5- en 10 liter
Prijs: 1 liter 4,95 euro, 5 liter 8,95 euro, 10 liter 16,95 euro

Bijzonderheden: goedkoop per liter en navulbaar
Beoordeling: goed

7)
Merk: Motorex Motoclean 900
Hoeveelheid en verpakking: 1 liter pomp/sproeiflacon met spons en poetsdoek
Prijs: 19,50 euro

Beoordeling: goed

8)
Merk: Polo Bike Care Motorrad Spezial einiger
Hoeveelheid en verpakking: 1 liter pomp/sproeiflacon
Prijs: 4,95 euro

Bijzonderheden: goedkope allesreiniger
Beoordeling: goed

9)Merk: Polo Bike Care Gel Motorradreiniger
Hoeveelheid en verpakking: 1 iter pomp/sproeiflacon of 2 liter can met pompvernevelaar
Prijs: 1 liter 7,95 euro, 2 liter met pompje 15,95 euro. 2 liter navulcan 9,95 euro

Bijzonderheden: beter met de pomp op de 2 liter can
Beoordeling: goed

10) Merk:Rosa Moto-Cross Reiniger
Hoeveelheid en verpakking: 1 liter pomp/sproeiflon
Prijs: 9,95 euro

Bijzonderheden:  goede prijs/kwaliteitsverhouding
Beoordeling: zeer goed

Die is goed, maar niet zo heel erg duur.!

11) Merk: Santo Clean Santo Hobby Tweewielerreiniger
Hoeveelheid en verpakking: 1 liter pomp/sproeiflacon
Prijs: ca. 5 euro

Bijzonderheden: multifunctionele allesreiniger. Helaas geeft de fabrikant geen aanbvolen verdunningen op
Beoordeling: bevredigend

12) Dasty. Van de Wibra.
Hoeveelheid en verpakking: literfles met wat spetterige spuitkop
Prijs: 1, 99 euro !!!!
Gebruiksgemak: erg dun vloeibaar
Afdruiptest: matigjes, nauwelijks restfilm
Reinigingstest proefplaat na afspuiten:
Idem na schoonmaken met spons: bij nadrukkelijk opbrengen verdwijnt de ingebrande olie en bijna alle kettingvet.
Reinigingstest motorfiets schoonspuiten: afdruip[sporen
Idem na schoonmaken met spons: schoon maar zonder toegevoegde glans
Bijzonderheden: unieke prijs/kwaliteitsverhouding
Bijzonderheden: multifunctionele allesreiniger. Ook in 3 liter flacon leverbaar.
Beoordeling: de vlag mag uit!

 

Door Guzzioot

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.