Groei in xenonverlichting voor motorfietsen
Steeds meer motorrijders kiezen ervoor hun motorfiets te voorzien van een aftermarket conversieset voor xenonverlichting.
Hoewel
het plaatsen van een xenonlamp in een halogeenarmatuur in veel landen
verboden is, bestaat hiervoor in Nederland vooralsnog geen regelgeving
voor motorfietsen.
Motorrijders
blijken gevoelig voor de pluspunten die verkopers en fabrikanten van
xenonverlichting noemen. Xenonverlichting zorgt voor beter zicht, met
een lichtbundel die niet alleen helderder is, maar ook verder reikt.
Zeker van dit laatste punt kan geen sprake zijn, aangezien de koplamp
van elke motorfiets onder een voorgeschreven hoek het wegdek mag
beschijnen.
Dat
maakt het installeren van xenonverlichting in de koplampunit van een
motorfiets tot een precisiewerkje, dat het beste kan worden uitgevoerd
door het motordealerbedrijf. Op dit moment kiezen veel motorrijders
ervoor om zelf xenonverlichting te monteren, waardoor de voordelen van
beter zicht en een in potentie grotere verkeersveiligheid niet volledig
worden benut.
Voor
motorfietsen met xenonverlichting bestaat in Nederland nog geen
officiële regelgeving. Ook voor auto’s is voor deze verlichting
bijvoorbeeld geen APK-keuringsonderwerp, maar gelden wel enkele
specifieke regels. Zo moeten dergelijke auto’s met een kenteken jonger
dan 31 december 2006 voorzien zijn van koplampsproeiers, omdat een
xenon koplamp minder warm wordt dan met conventionele
halogeenverlichting. Sneeuw zou zich daardoor op de koplampen van de
auto kunnen vastzetten.
Bron: RAI vereniging