–>
Op vakantie met een SP1000
Dit voorjaar een nette SP gespot op de
site van een bekende dealer. Om de eoa reden komt de email met m’n
bod weer retour na een paar uurtjes dus de telefoon maar gepakt. In
de derde zin werd me al verteld wat de uiterste prijs was en dat was
exact wat ik in de terug gekomen email geboden had dus de koop was
snel gesloten.
Proefritten heb ik slechte ervaringen
mee en zeggen me ook niet zoveel eigenlijk. Tuurlijk wil een motor
starten bij de aankoop(of je koopt het met een bekend defect), al was
het maar net als met Burgemeester Andries Heidema van Deventer dat
het ding tevoren nog gelopen heeft.
De sukkel ging onderuit toen hij die
fiets warm wilde draaien voor de koper kwam en haalde het nieuws
waarbij het wel te denken gaf wat er voor kreng verkocht zou worden.
Zelf had ik al eens een terugtocht per
voet mogen maken, de motor ergens tegen een boom geparkeerd, bij dezelfde dealer.
tzal een kleinigheid geweest zijn maar
de koop ging uiteraard niet door na een uurtje lopen.
Marian kwam 2 jaar terug een kleine 10
meter voor de Kennedytunnel(!)tot stilstand met een nieuwe aanwinst
omdat de aandrijving opgevreten was. Oorzaak: er was vergeten olie in
de cardan te doen bij de laatste beurt.
Sindsdien geen proefritten meer en
thuis alles eens lekker op gemak nalopen.
Enfin, enkele weken later dan de SP1000
met de auto opgehaald en thuis eens rustig nagezien.
Gelijk bij de eerste rit bleek de
rechter remschijf krom en bij nadere inspectie zaten er ook
haarscheurtjes in.
Slechts 1 e-mailtje en 2 dagen later
een mooi exemplaar in huis ter vervanging. Puike service.
Het zou daar ook bij blijven kwa
garantie aanspraak, voor de rest was het prima allemaal en de SP
mocht zich eerst eens bewijzen naar het club treffen in de Ardennen.
Weer eens wat anders zo’n rijdende
kofferset als je een LeMans gewend bent.
Alleen de tent en de slaapmatjes passen
daar niet in dus dat moest dan maar op de duoplaats.
Dat bleek toch een minder goed idee
want icm de topkoffer had ik rugwind en die waaide onder de jas
opwaarts wat toch wel frisjes was. Bij de eerste stop eens een
plastic zak onder het shirt gefrommeld en dat was al beter.
Na dat weekend de topkoffer verwijderd
en de plunjebaal kreeg dan plaats op het bagagerek. Dat was perfect,
geen rugwind meer zoals bleek tijdens een rondje zuid Frankrijk.
De SP zelf liep als een zonnetje,
alleen het verbruik was meer dan ik met de LeMans1000 gewend ben en
ook de tankinhoud is wat kleiner zodat er al bij een 300km een
tankstation opgezocht mocht worden. Dan ging er gemiddeld alweer zo’n
17,5 liter in van de 18 beschikbare(buiten reserve maar kreeg na 1x
droog te staan ook het idee dat de reserve ook kleiner is)
Gelukkig is overhevelen nogal eenvoudig
bij die oude Guzzi’s. Even een leeg flesje zoeken bij een bushalte en
de T5 van Marian was een gewillige bloeddonor.
Dan de zithouding, eigenlijk had ik
verwacht meer rechtop te zitten maar het verschilde maar weinig met
de LM5 eigenlijk. De hoge ruit is ook niet echt mijn ding. Je kunt
wel lang met het vizier open rijden en dat moest ook wel want
helemaal dicht had ik meer turbulentie.
Ook hadden we een dag veel wind en dan
merk je behoorlijk het verschil met een kuip aan het stuur ipv aan
het frame zoals ik gewend ben.
In 1981 was dit het topmodel van Guzzi
maar inmiddels zijn we bijna 30 jaar verder en met een LeMans1000 ben
je nu eenmaal een verwend kreng geworden.
Op redelijke snelheid ging het ook
lekker in de bochten maar zodra je harder wilde begon het wat te
zwabberen.
Nu ben ik nooit een fan geweest van
Metzeler op Guzzi, (welke gemonteerd waren) vanwege de gevoeligheid
op langsrichels e.a. maar ook was de voorkant wat verlaagt en staken
de vorkpoten uit.
Die waren vernieuwd maar waren ze
langer dan origineel of had de vorige eigenaar het gedaan omdat de
zijstandaard het niet kon bolwerken(kantelen) wanneer er bagage op
zat?
Een blokje er onder deed wonderen
overigens.
De verlichting was gewoon kut maar dat
had ik niet anders verwacht. Kwestie van een extra relais en paar
draadjes en voor 4 euro opgelost. Bij de T5 ging de spanning op de
koplamp zelfs van minder dan 7 volt naar de volle accuspanning van
13+ Volt en dat scheelt wel een beetje als je onderweg de krant wilt
lezen.
Onderweg in Frankrijk ineens geen
dynamo meer en het licht maar uitgedaan. Na een 400km zouden we toch
op een camping komen waar we een paar dagen bleven.
En uit eerdere ervaring wisten we dat
500km ook geen enkel probleem is en anders hadden we nog de accu
kunnen wisselen.
Op de camping bleek de Guzzi geheel
onschuldig te zijn hier aan, de monteur die de laatste borstels aan
had gesoldeerd had de halve draad ook vertind zodat die niet meer
meegaf en door het slijten en trillen was de draad van het blokje los
gekomen. Vorig jaar bleek al dat de lijst(poi) met Guzzi dealers in
werkelijkheid een lijst was van drogisterijketen slecker en aan
gezien het zondag was kon ik pas een dinsdag bellen voor de
postorder. Donderdag wilden we weer verder trekken dus de gok maar
genomen, vertinde draadje verbogen en onder de veer geklemd en verder
zonder licht gereden voornamelijk. In bepaalde omstandigheden en
tunneltjes uiteraard niet, maar verder maar zo weinig mogelijk stroom
vragen van het ding.
Die bleef het verder doen in de
vakantie.
Nu was het eigenlijk de eerste keer dat
we zo lang weg gingen en hadden het plan om ok eens bij de tent te
koken en koffie te zetten.
Na wat rond gelezen en vragen gekozen
voor een benzine brandertje van Coleman.
Op de camping wat benzine afgetapt en
het ding gevuld maar niks nada branden dat ding.
Een Engels stel had een reserve bij
zich en na verloop kon Marian toch koffie zetten.
Ondertussen doorprutsen aan die benzine
brander.
Op een gegeven moment tot de laatste
draad het ding uit elkaar, schoongemaakt en doorgeblazen enz en
nadien nog niets.
Na al het gepomp was er behoorlijk wat
benzine over de steen (die ik als ondergrond gebruikte in het gras)
gelopen en dacht steek het in de fik en verwachte met een vlam van
2cm uit de aansteker wel een dikke POEF!!!!
Maar nee… die benzine was niet aan te
steken al was het nog zo.
En o ja, de T5 liep ook niet echt
lekker op die Franse 95 en sloeg vaak af bij een stop.
De SP had er geen probleem mee
overigens.
Enfin, later enkel nog 98 getankt en in
de plaatselijke supermarkt een gas brandertje gekocht dus tging later
alsnog op gas ondanks de oriëntering tevoren.
Och ja ook nog een pannensetje tevoren
aangeschaft. Ook die is niet mee naar huis gekomen meer.
Bij een volle pan heet water en
spaghetti bleek de houdgreep (alles aluminium) mee te geven en de pan
niet te kunnen houden.
tging net goed maar het gevaar dat zo’n
pan heet water blote benen aanvalt bleek genoeg om nog weinig afwas
te hebben die avond, alles de container in gemikt dus 🙂
Wát heeft dat nu met die 1000SP te
maken vraag je je nu af natuurlijk he? Nou geen ene reet maar de
titel is nu eenmaal vakantie mét de sp dus je worstelt je er maar
lekker door en ik wilde het even kwijt haha
Ondertussen zit de elektronische ontsteking er ook op alsmede een andere zijstandaard.
Ben nu op zoek naar een andere geschikte koplamp met H4 en komt er een Xenon set op.
En verder… ja het ding snort en knort en een feest om mee te rijden.
Hallo Koos,
Het doet me goed te horen dat de guzzi (ondanks paar kleine mankementen) het goed heeft gedaan.
Je moet weten dat ik er zelf half euro mee door kruist heb en eigenlijk nooit echt problemen mee heb gehad. Maar de motor is wel 30 jaar oud, dus kan altijd iets gebeuren.
Groet Dirk