var sombdqxKsHePpMhKgCUtCHCC = new SWFObject('/tricolore/swf/ZqqrsnyHcB.swf','player','600','400','7');
sombdqxKsHePpMhKgCUtCHCC.addParam("allowfullscreen","true");
sombdqxKsHePpMhKgCUtCHCC.addVariable("autostart","true");/*
Er wordt gekeken naar state wisselingen. Als de state van 0 --> 2 wisselt wordt er een ajax request gestuurd
naar waxtrapp. Deze zorgt ervoor dat '^DF_rslt.flvset.^frInt06' met 1 wordt opgehoogd
Zo kan er bijgehouden worden hoe vaak een flash filmpje is gestart
*/
sombdqxKsHePpMhKgCUtCHCC.addVariable('enablejs','true');
sombdqxKsHePpMhKgCUtCHCC.addVariable('javascriptid','mbdqxKsHePpMhKgCUtCHCC');
stateFlashmbdqxKsHePpMhKgCUtCHCC = 0;
sombdqxKsHePpMhKgCUtCHCC.addVariable("file","/tricolore/up/ZcbmqrbIiB_Norge_1200.flv");
sombdqxKsHePpMhKgCUtCHCC.addVariable('id', 'Norge 1200');
sombdqxKsHePpMhKgCUtCHCC.write('playermbdqxKsHePpMhKgCUtCHCC');
De Moto Guzzi Norge GT Classic
Het
is onmiddellijk duidelijk dat deze motor ontworpen is om kilometers te
vreten. Bijvoorbeeld het windscherm welke opkomt vanuit het profiel van
de motorfiets, alsof het een natuurlijke verlenging is. Alles aan de
Norge 1200 GT Classic staat in het teken van totale bescherming. Het
kuipwerk is integraal, inclusief beenbescherming en spatborden aan de
achterkant om met elk weertype om te gaan. Het windscherm is niet
alleen om turbulentie weg te houden van de rijder het is ook nog eens
elektronisch verstelbaar om tijdens alle mogelijke rijomstandigheden
een ideale bescherming te bieden.
Norge GT Classic pakket
De
Moto Guzzi Norge GT Classic is standaard uitgerust met ABS,
handvatverwarming, zijkofferset en een elektrisch in hoogte verstelbaar
windscherm.
Moto Guzzi Norge : Zonder complexen!
De
arend van Mondello komt weer boven water, dankzij de komst van Piaggio.
Door hun eigenzinnige manier van denken zijn Guzzi motoren altijd al
origineel geweest, terwijl ze zich nu doelbewust op het jachtterrein
van BMW begeven. Herinner je de V7 nog die het opnam tegen de 5 of 6
reeks van de Duitsers. Sterke, wat serieuze, maar comfortabele motoren
die telkens hun weg vonden naar een kleine kring van ingewijden. Maar
Guzzi kende ook een moeilijke periode. Regelmatig ging het merk van de
ene eigenaar naar de andere en balanceerde het regelmatig op de rand
van het faillissement… Tot de overname kwam door de Piaggio Group, de
grootste Europese groep en eigenaar van de merken als Vespa, Gilera,
Derbi, Aprilia, Laverda en nu ook Moto Guzzi.
Piaggio heeftt de middelen en de strategie om een merk te relanceren.
Zie maar eens hoe dynamisch zijn verscheidene merken voor de dag komen.
Zo werden er bvb nooit eerder zoveel Vespa’s verkocht! Piaggio kent
geen enkele concurrent voor zijn 3-wielige scooter de MP3; Aprilia vult
de leemte in zijn gamma met innoverende motors zoals de Mana; Gilera
stelt de krachtigste scooter voor die ooit op de markt gebracht werd en
Guzzi daagt onbeschaamd de flat twins van BMW uit. De 1200 Sport mikt
op de R1200R, de recente Stelvio durft het hoofd te bieden aan de
1200GS en de Norge, die we hier testen, werpt zich als de grootste
concurrent op van de standaard in de categorie van de GT’s, de
erfgenaam van een lange en roemvolle afstamming, de R1200RT.
Verleiding
Van bij de eerste oogopslag verleidt de Norge. De BMW’s hebben een
persoonlijke stijl, volgens sommigen zelfs té. Daar tegenover staat de
Norge die heel wat sensueler is en in zijn categorie zeker bij de
mooisten mag gerekend worden. De designers hebben het uitstekende idee
gehad om de mythische architectuur van het motorblok naar voren te
brengen. De V-Twin is al veertig jaar lang het kenmerk van de Guzzi’s.
Met zijn comfortabel zadel dat op de juiste hoogte staat laat de Norge
zich gemakkelijk beheersen. Althans diegene die een dergelijk model
gewoon zijn. De eerste blik maakt vee
duidelijk: er mankeert weinig Verwarmde handgrepen, elektrisch
windscherm, boordcomputer, het zit er allemaal op, maar alles werd niet
even logisch geplaatst. De bediening van het windscherm stelt ons al
voor de eerste verrassing: een knopje links, het andere rechts, één
voor het stijgen, het andere voor het dalen. Why not? Maar de
bedieningsknoppen staan zo ver verwijderd dat het onmogelijk is om ze
te bereiken zonder de hendels los te laten! Het dashboard, dat compleet
is en er rijkelijk uitziet (te rijk zelfs: het chroom is écht
plastiekerig!), werd té vertikaal gesteld en bedekt voor een deel het
digitale schermpje. Dezelfde opmerking geldt ook voor de TomTom GPS,
die standaard op de GTL gemonteerd wordt. Hij weerkaatst zowat elk
lichtstraaltje uit de hemel en is enkel in het schemerdonker leesbaar.
Twin
Ook de motor heeft zijn eigen karakter. Twins komen zelden voor,
zeker in deze categorie… met uitzondering dan van een zekere… BMW!
Ook hier komt de Norge weer appart voor de dag. Op de weg brengt de
twin een aangenaam maar duidelijk aanwezig geluid, terwijl hij vanaf
traagloop trilt en beeft. De droge koppeling is opvallend luidruchtig,
hoewel ze gemakkelijk te bedienen is en eigenlijk geen kritiek
verdient. De Norge biedt een uitstekende rijhouding met een breed stuur
en toch vrij bescheiden afmetingen. De motor is erg levendig en zorgt
voor uitstekende hernemingen, terwijl bij afremmen enkele plofjes in de
uitlaat voor een aangename begeleiding zorgen. De motor zelf geeft de
Norge het karakter dat heel wat rivalen tekort komen, ook al is hij
niet de krachtigste of de meest doeltreffende. Maar toch heb je nooit
het gevoel dat je vermogen tekort komt wat nog maar eens het bewijst
dat paardenkracht niet alles is. Het frame daarentegen vroeg wat meer
aanpassingstijd.
Chassis
Maar eens je het weggedrag onder de knie hebt wordt de Norge handig
en zelfs gemakkelijk, tot op zekere hoogte dan toch. De vrije hoogte is
wat beperkt en de motor heeft soms de neiging om lichtjes te slingeren.
Niets onoverkomelijk echter en we kennen nog GT’s die aan dezelfde
kwaal lijden. Toch even noteren dat de Norge GTL standaard een brede
koffer gemonteerd krijgt en dat bevorderd de rechtuitstabiliteit
natuurlijk niet. De te soepele ophanging is erg aangenaam aan een
rustig ritme maar is uiteraard geen echte hulp wanneer we de Norge aan
het vel gaan. De remmen verrichten hun taak maar zonder uit te blinken.
Hier blijven ze ver van de voortreffelijke stopper van zijn
rechtstreekse concurrent, de BMW 1200 RT. Voor 12.990€ biedt de Norge
GTL een bijzonder goed uitgeruste en boeiende motor met een
uitzonderlijke stijl. En dat maakt het grote verschil met zijn
concurrenten.