ma. jul 15th, 2024
Geschreven door: Motorfreaks
Moto_Guzzi_Stelvio_NTX_2011_icoon.jpg

Amper drie jaar na introductie heeft Moto Guzzi de Stelvio flink
onderhanden genomen. Grootste verschil, naast een nieuwe aerodynamische
stroomlijn, is de benzinetank die nu een inhoud van 32 liter heeft
gekregen. Over Globetrotten gesproken.

Moto_Guzzi_Stelvio_2011_1.jpg

Hoewel de motor ogenschijnlijk geeneens zo veel lijkt te veranderen is
dat volgens Moto Guzzi’s persinformtie bepaald niet zo, maar dat was ook
de bedoeling. Zonder afbreuk te doen aan het originele concept moest de
Stelvio voor modeljaar 2011 weer helemaal up to date te worden. De
Italianen beweren dat alleen de karakteristieke dubbele koplampen van
het 2010 model werden overgenomen en de rest van grond af aan opnieuw
werd ontwikkeld.

En daar zijn ze bij Moto Guzzi wonderwel in geslaagd, pas als de 2011
Stelvio naast zijn voorganger wordt gezet worden de verschillen
duidelijk: dankzij de aangepaste stroomlijn heeft de motor een
eleganatere uitstraling gekregen en lijkt de motor minder fors, hoewel
de benzinetank juist flink werd vergroot van 18 naar nu 32 liter.
Volgens Moto Guzzi is hiermee de actieradius van de Stelvio verdubbeld Moto_Guzzi_Stelvio_NTX_2011_2.jpgen
zul je ongestraft etterlijke dagen de Italiaans bergpas waarnaar deze
fiets is vernoemd op en neer kunnen rijden voordat je een tankstation
moet opzoeken. Ook moet de nieuwe stroomlijn voor een verbeterde
windbescherming hebben gezorgd en heeft de Stelvio een nieuw zadel
gekregen .

Rijwieltechnisch zijn geen wijzigingen doorgevoerd aan de Stelvio, het
motorblok daarentegen is onderhanden genomen om een soepelere
vermogensafgifte te realiseren, schonere uitlaatgassen te bewerkstellen
en de motor zuiniger te maken. Belangrijke zaken anno 2011. Vermogen en
koppel zijn daarbij gelijk gebleven, hoewel het maximum koppel nu bijna
1.000 toeren lager (nu 5.500 tpm) wordt vrijgegeven. Om dat te
realiseren heeft de Stelvio nieuwe nokkenassen, een nieuwe ontsteking en
injectie ECU en een compleet nieuw uitlaatsysteem met twee lambda
sondes gekregen.

Moto_Guzzi_Stelvio_NTX_2011_3.jpgMoto_Guzzi_Stelvio_NTX_2011_1.jpg

Naast de gewone Stelvio zal in 2011 ook de Stelvio NTX deel uitmaken van
Moto Guzzi’s allroad gamma en is daarbij dezelfde modificaties
ondergaan. Beide modellen zullen vanaf voorjaar 2011 leverbaar zijn.

Door Guzzioot

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.