September 2009
We begonnen de reis door eerst richting Franse grens onder Gent en daar langs richting Luxemburg oftewel de Ardennen om vervolgens via die lijn af te zakken naar het einddoel, de Franse zuidkust.
De eerste overnachting stond gepland in een F1 hotel bij Chaumont. Het bleek dat aan de achterkant een leuk restaurantje en pizzeria gehuisvest was dus makkelijker konden we het niet bedenken voor de avond.

De tweede dag hadden we dan niet zo’n lange rit meer naar het ontmoetingspunt(Malbuisson) waar we de andere clubleden zouden treffen die zich ingeschreven hadden. Wel een schitterende route door Marian geknutseld.
Een hotel waarbij men zich zo in de 19e eeuw waande en ieder moment een 200jaar oude butler vanuit de coulissen kon verwachten.
Een riante kamer met een giga hemelbed in een apart slaapvertrek, meubilair en secretaire waar ongetwijfeld Napoleon nog schreef: “de adelaar zal vliegen van toren naar toren totdat de torens van de Notre Dame bereikt worden” maar wij doen het in 2009 met de adelaar uit Mandello van “ons” merk Moto Guzzi.
Later zouden we dan ook nog onbedoeld een heel stuk de “route Napoleon” volgen naar en vanaf Castellane maar op onze modernere ijzeren paarden.

De badkamer daarintegen was helemaal van deze tijd met een groot jacuzzibad en de douchecabine was ook voorzien van diverse straal en andere jetdingesen. Het was gewoon jammer dat we maar 1 nachtje verbleven daar en de avond was zo voorbij door de ontmoeting en het gezamenlijke diner met de Guzzi vrienden en het bijkletsen over de wederzijdse ervaringen.
Ook het ontbijtbuffet was zeer vorstelijk opgesteld, in het midden van de grote eetzaal welke ook nog geheel in die prehistorische stijl maar toch heel sjiek, met grote kroonluchters van ergens na de tijd van louis de XIVe.
De dames hoefden gelukkig geen hoepelrokken aan en konden dus mooi zelf hun bordjes volscheppen.
Prijslijst voor de overnachtingen waren echter wel degelijk van deze tijd maar de mannen van de toercie hadden zwaar onderhandeld om ons deze luxe te kunnen bieden.
Kortom een leuke ervaring zo tussendoor want we waren natuurlijk onderweg voor alle natuurschoon die ons verderop nog stond te wachten.

Onderweg naar het volgende hotel te Lanslevillard hadden enkelen al flink regen gehad maar wij bleven heerlijk in het zonnetje rijden, beviel ons wat beter.
Deze route was ons tevoren toegestuurd en door de toercie in elkaar gestoken en nagereden, werkelijk schitterende route/rit en voor herhaling vatbaar zoveels moois gezien onderweg.
Marian kreeg last van een haperende cilinder, 1 bobine bleek niet jofel meer te werken waardoor de motor wat veel begon te verbruiken.
Een 10km voor de overnachtingsplaats stopte die er dan ook mee. Bij een verlaten restaurantje een lege fles opgeduikeld en wat peut overgeheveld. Van Simon Wensveen later de tip gekregen om voor zoiets een condoom op zak te hebben šŸ™‚
Een deel had ook een kortere route genomen en de ruimte die gereserveerd was voor de bagage bleek al ingenomen door enkele motoren. Er restte niet anders dan de zware plunjebalen 2 trappen op en weer 2 trappen af te zeulen om ze binnen te krijgen.
Aangezien ik nog met een spalk liep vanwege een gebroken voet was dat niet zo heel fijn.
Gelukkig kon ik ze smorgen wel buitenom weer naar de motor zeulen.

De volgende dag het laatste stuk naar Castellane. Het grootste deel van de dag schitterend weer maar aangezien je van het ene naar het andere dal verhuisd kwamen we later wel in wat flinke hoosbuien terecht en werden de handjes flink koud, zo koud dat ik een keer gestopt ben om mezelf even te verwennen met de warme klepdeksel van de Guzzi.
Ook daaraan kun je merken hoe doordacht zo’n fiets in elkaar geknutseld is door die Mandellojanen.
In een paar minuutjes weer gevoel in de handjes, ondertussen werd ik gepasseerd en een paar kilometer verderop Marian ingeseind dat ik langs de kant was blijven staan.

Een telefoon had ik ondertussen niet meer, die bleek de zwemkunst niet meester. Eenmaal op de camping in Castelane aangekomen met de fohn van Jolanda behandeld en het leek er op dat die weer bruikbaar zou worden.
Vanaf de camping liepen we zo het centrum in met diverse gezellige terrasjes om te eten en te drinken.
De volgende dag maar eens een rustdag gehouden, het weer was niet erg uitnodigend om te rijden.
Nog naar Nice gereden voor een andere bobine maar de betreffende dealer bleek al jaren niet meer te bestaan en wat andere motorzaken brachten ook geen soulaas. Het dealerbestand(Frankrijk) wat we voor de vakantie gedownload hadden van de mgcn site bleek dus een zeer verouderde versie en maar geheel verwijderd om herhaling te voorkomen.
De dag nadien begon het ook zo miezerig en enkelen besloten dan ook vroegtijdig op te breken.

Simon bleek een reserve bobine bij zich te hebben welke we monteerden. Dat scheelde in ieder geval de helft in verbruik. Voor de rest was er redelijk te rijden met de motor, behalve stapvoets.
Wij hadden nog even geduld en smiddags was het zonnig en nog een mooie rondrit gemaakt door de omgeving, route de Gorge du Verdon en aansluitend nog maar een rondje rond het meer want twas heerlijk weer om te rijden..

De volgende dag weer de tent opgepakt in de miezer en onderweg naar de kust nog wat flinke hoosbuien gehad, het verkeer kwam vrijwel geheel tot stilstand en we stopten onder het afdak bij een tankstation.
Naast ons vormde zich al snel een riviertje van kolkend water, de afvoer kon het niet meer bolwerken.


Het duurde even maar toen het wat begon te klaren weer verder gereden en even later brak de zon door en we zouden geen regen meer zien de rest van de week.
Het was zelfs heerlijk strandweer en dat hebben we dan ook een paar dagen waargenomen.
flesje wijn en gebraden kip mee naar het strand, beetje wandelen langs de middellandse zee met een heerlijk zwoel briesje, dan ben je zo’n buitje onderweg wel snel vergeten.

De terugreis in 2 dagen over de provinciale wegen en meer heuvelachtig, we hadden genoeg coll’s gezien de voorgaande week

Door Guzzioot

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.