zo. feb 16th, 2025

Geschreven door Motorfreaks:

Op 11, 12 en 13 juni zal de arend van Moto Guzzi neerstrijken op
het circuit van Spa-Francorchamps. Samen met de sidecars zal dit oude
Italiaanse merk, gelanceerd in 1921, extra in de bloemetjes gezet
worden. De vele Guzzisten zullen hun hartje kunnen ophalen terwijl de
rest van het publiek kan kennismaken met de dynamiek van het Italiaanse
merk dat al bijna een eeuw lang de motorgeschiedenis mee bepaalt.

Moto_Guzzi_V8.jpg 

Een retrospectieve tentoonstelling …
Hoe Moto Guzzi beter in de schijnwerpers te plaatsen dan met
een mooie historische tentoonstelling? Net als vorig jaar voor Luigi
Taveri werd gedaan, wordt ook dit jaar een grote tent opgetrokken in de
paddock, ter hoogte van de endurance stands. De machines die de
geschiedenis van deze producent hebben getekend zullen er tentoongesteld
worden. Het betreft tal van machines die perfect gerestaureerd werden,
de ene al mooier dan de andere. U zal er heuse juweeltjes kunnen
bewonderen en een schat aan technische details die de reputatie van het
merk hebben gemaakt van dichtbij ontdekken.

Van Mandelo naar Francorchamps…
Ter gelegenheid van dit eerbetoon heeft Moto Guzzi besloten met de
fabriek van Mandelo af te zakken naar het circuit van Spa-Francorchamps.
Een tocht die van start gaat aan de fabriek zelf, over de Alpen trekt
om dan via een reeks kleine wegen naar ons land te voeren. Als u dat
wenst kunt u naar Italië gaan en uw zuiderse collega’s vervoegen in dit
ongetwijfeld fantastische avontuur.

LD_0672.jpg

De V8 op circuit…
Terwijl in 1954 de 4-cilinders van Gilera en MV Agusta hoogtij
vierden besloot ingenieur Giulio Carcano een V8 Moto Guzzi te bouwen.
Een motor met acht cilinders in V-opstelling, watergekoeld en uitgerust
met acht Dell’Orto carburatoren van 20 mm. Een blok met een vermogen van
75 pk bij 12.000 t/m, een ongezien toerental voor die tijd. In amper
zes maanden tijd werden blok en motor gebouwd zij het wel met heel wat
bijkomende afstellingsproblemen. Het grote vermogen vernielde banden,
koppeling en ophanging. In 1956 behaalde Bill Lomas met deze V8 nochtans
een 3e plaats in de MotoGP van België. Het jaar daarop haalde deze
motor heel wat ereplaatsen, maar liet hij het ook een paar keer afweten
omdat hij nog niet echt betrouwbaar was.

Deze geniale motorfiets die zijn tijd voorop was werd in 1958
teruggetrokken uit de racerij, wat tevens leidde tot het einde van de
carrière van Bill Lomas. U kunt hem wel bewonderen (de motor dan, Bill
Lomas kwam op 14 augustus 2007 als gevolg van een hartstilstand te
overlijden) op de volgende Bikers’ Classics.

Moto_Guzzi_MGS_01.jpg

Een volledig programma met één “special pack”
Tal van activiteiten en voordelen zijn voorzien voor de Guzzisti. Zo
wordt een deel van de parking en van de hoofdtribune speciaal voor hen
gereserveerd. Zaterdagavond kunnen alle fans van het merk terecht op een
grote BBQ (reserveren is wel verplicht en dient te verlopen via de
officiële Guzzi clubs of via het dealer netwerk). Tijdens het hele
weekend kunnen alle nieuwe modellen bezichtigd en getest worden. Er
worden machines ter beschikking gesteld door Moto TriColore, de
importeur voor de Benelux.

Op zondag is een Moto Guzzi parade voorzien op circuit (ook hier
verplicht inschrijven). Voor dit alles wordt een speciaal pack voorzien
waarin inkom, vrije toegang tot de paddock, BBQ, gratis parking en
camping en deelname aan de diverse activiteiten zijn inbegrepen.

Door Guzzioot

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.