
Motus, een nieuwe Amerikaanse motorfabrikant,
is druk in de weer met het klaarstomen van een sportieve toermotor. Het
in samenwerking met motorenbouwer KaTech ontwikkelde KMV4 motorblok is
reeds klaar voor productie en laat de eerste resultaten op de testbank
optekenen.
De KMV4 is een rechtstreeks ingespoten
1.645 cc 90° V4 met de architectuur van een klassieke Amerikaanse V8
motor: een enkele centraal gelegen nokkenas bedient acht bovenliggende
kleppen via klepstoters en ook het ontstekingsinterval van 75° komt
overeen met dat van een Chevrolet small block V8. Dat
ontstekingsinterval is specifiek gekozen om het motorblok te doen
klinken als een Amerikaanse V8, hetgeen zeker is gelukt (zie het filmpje
hieronder, helemaal op het einde). De motor is ontwikkeld door een
ervaren team, met leden die onder andere aan de ontwikkeling gewerkt
hebben van de Ducati Desmosedici V4 en de Cosworth DFV Formule 1 motor.
Het resultaat liegt er niet om met een gemeten vermogen van 161 pk en
162 Nm aan koppel. De cilinderwanden zijn erg ruim bemeten, zodat het
blok makkelijk uit te boren valt naar een grotere cilinderinhoud om nog
meer vermogen te leveren.
Het team concentreert zich nu op het
klaarstomen van het rijwielgedeelte, waarvan je de eerste schetsen kan
bekijken in het filmpje. Wij zijn alvast benieuwd naar het
eindresultaat!